tiistai 3. helmikuuta 2015

Arvioitava värjäys sekä leikkaus asiakkaalle


Alkutilanne: 

Asiakkaalla pitkälti oma väri hiuksessa, joka oli todella tumma. Hänellä on menossa hiusten kasvatusprosessi, joten paljoa leikkausta ei tarvittu. Pientä siistimistä niskaan ja takaosaan asiakas halusi rakennetta/ryhtiä.
 

 Lopputulos:

Hieno, kiiltävä väri saatiin hiuksiin. Väri: Goldwell Topchic 4BP
Niskaa ja takaosaa lyhennettiin, kuten oli tarkoituskin. (Leikkauksessa erotettiin aluksi hevosenkenkäosio, jonka jälkeen leikattiin taakse mittapituus. Sen mukaan leikattiin takaosa. Kun se oli leikattu, vapautettiin heppakenkä ja yhdistettiin sieltä tulevat hiukset takasosan leikattuihin hiuksiin. Niskaan hieman porrastusta ja vapaalla kädellä leikkausta. Pikkukoneella niskavilloja pois.)



 Itsearviointia:

Värin valinta sujuin hyvin asiakkaan kanssa. Yhdessä keskustelemalla päädyttiin valittuun väriin. Värjäyksessa ei ongelmia, ensimmäistä kertaa värjäsin näin lyhyitä hiuksia ja se onnistui hyvin :) Värin pois peseminen onnistui hyvin. Siihen on tullut varmuutta ja rutiinia. Oli ihana kuulla, että asiakas nautti hiustenpesun ohessa tehdystä hiuspohjanhieronnasta!! Leikkauskin sujui ihan ok, joissakin kohdissa (aloitus&niska) piti pyytää opettajan apua/varmistusta. Muuten onnistui suht itsenäisesti työskentely.


Kiharakampauksia

Muutama kiharakampaus, jotka tein viime viikolla koulussa.









Monisävyvärjäys mallipäähän

Tässä muutama viikko sitten teimme koulussa monisävyvärjäyksen ja vapaavalintaisen leikkauksen mallipäälle. Aluksi tein mallipäälle kaksi vaalennuspesua, jotta saisin päähän haluamaani väriä.

                                                 alkutilanne                              vaalennuspesun jälkeen                                 


 Vaalennuspesun jälkeen, ennen värjäystä, hieman alustavasti leikkasin mallipään hiuksia. Pohjaväriksi valitsin 6 tummuusasteella olevaa ruskeaa ja raitaväriksi päälliosaan valitsin 8 tummuusasteella olevaa kuparia, jossa oli pieni kultainen vivahde. Raidat päälliosaan tein folioiden sisään. Raidoista ei tullut niin kuparisia, kuin olisin halunnut. Leikkauksessa jätin päälliosan pidemmäksi kuin sivut ja takaosan. Päälliosan leikkasin vielä eteenpäin hieman pidentyväksi ja sen voi kääntää kummalle puolella haluaa. 



Nopeat kehä- ja muotolinja piirrokset leikkauksesta. (Pitäisi harjoitella enemmän näidän piirtämistä....)




torstai 15. tammikuuta 2015

Arvioitava leikkauskoe


Alkuviikosta meillä oli leikkauskoe. Meidän piti tehdä mallin mukainen leikkaus, graduated bob. Katsoimme ensiksi videon, kuinka leikkaus suoritetaan ja sen lisäksi saimme paperilla ohjeet. Työ piti tehdä itsenäisesti, pari arvioi työskentelyä.

Ennen leikkausta




Hevosenkenkä osio erotettiin ensimmäiseksi. Toinen jako lähti heppakengän takaosasta niskaan. Taakse tehtiin noin sentin levyinen mittapituus osio ja se leikattiin halutun mittaiseksi.





Mittapituuden leikkaamisen jälkeen aloitettiin leikkaamaan takaosaa. Alku jako noin puoleen väliin takaosaa, vinosti eteenpäin piteneväksi.






Leikkauksen edetessä hyvä tarkistaa, onko mitta pysynyt symmetrisenä molemmin puolin.




Korvan päällisosiin mentäessä leikattavat osiot vedettiin eteen asti.




Ennen hevosenkenkä osion leikkaamista alemmat hiukset kuivattiin...




... että niska leikattiin vapaalla kädellä mallin mukaiseksi. Tässä vaiheess myös tehtiin tarkistusleikkausta jo leikattuihin osioihin.




Hevosenkenkä osio laskettiin osio osiolta alas ja leikattiin.




 Valmis työ kuivattuna sekä muotoiltuna.






Työ oli haastava, vaikka olenkin leikannut äitille muutaman kerran porrastuksen. Tämä oli kuitenkin hyvin erilainen porrastus. Leikkaus meni ihan ok, paremminkin olisin voinut onnistua. Porrastus meni mielestäni hieman liian lyhyeksi ja korkealle, ei mennyt ihan mallin mukaisesti. Työn edetessä piti miettiä käsien asentoja, missä asennossa on hyvä ja ergonimista leikata.



sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Long Bob


Leikkasimme kuluneella viikolla mallipäälle long bob -nimisen hiusmallin.

Alku lähtökohta

Osituksen teimme siten, että ensimmäiseksi teimme hevosenkenkä osion päälaelle. Siitä teimme suoran jaon niskaan. Leikattavat osiot otimme noin sentti kerrallaan vaakaosissa. Leikkauksen edetessä osiot menivät ihan eteen asti. 
 

Hevosenkenkä osio leikattiin viimeiseksi siten, että otimme siitä hieman pyörtävän osion kerrallaan.



Valmis leikkaus kuivauksen jälkeen.


Uusi vuosi, uudet kujeet?

Vuosi vaihtui uudeksi, mutta näin vuoden aluksi ei ole tullut vielä uutta ihmeellistä vastaan. Viime viikonloppuna pääsin leikkelemään oikein urakalla hiuksia. Sain asiakkaakseni äipän, iskän, mummon, tätsyn sekä kaksi serkkuani. Kaikille tein oikeastaan siistimisleikkauksen, hyvä aloittaa uusi vuosi siisteillä hiuksilla! Saa nähdä, mitä kevätlukukausi tuo tullessaan!

keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Hiustenvärjäystä


Pääsin värjäilemään siskojeni hiuksia tässä ennen joulua.

Värjäysasiakas 1.

Lähtötilanne:
Pitkälti omaa väriä, viimeksi värjännyt vuoden alussa kaupan värillä.


 Lopputulos:
Haluttiin ja saatiin tummempi väri.
 Väri: Goldwell Topchic 6BP


Värjäysasiakas 2. 

Vaihe 1
 
Lähtötilanne:
Omaa hiusta oli ainakin kymmenisen senttiä ellei enemmänkin, pituus ja latva vaalennettu/sävytetty.


Lopputulos:
Melko tasainen väri koko päähän. Tyvestä tuli hieman kuparisen sävyinen (omassa hiuksessa ilmeisesti sen verran punapigmenttiä, joka teki kuparin sävyn), pituuksissa ja latvoissa väri hieman haaleampi, vaikka esipigmentoimme niitä.
Väri: Goldwell Topchic 7G


Vaihe 2

Jatkoimme eilen vielä värjäysprosessia laittamalla kaupan kevytvärin vielä hiuksiin.
Väri: L'oreal Paris Casting Creme Gloss 530 
 Väristä saatiin nyt hyvin tasainen.




Hyvää ja onnellista Uutta Vuotta 2015 kaikille! 


 xoxo