keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Miesten hiustenleikkaus

Tämä kyseinen leikkaus miespäähän on ensimmäisiä miesten hiustenleikkauksia mitä ollaan tehty koulussa. Teimme tämän leikkauksen jokin aika sitten.

Katsoimme ensiksi videon tästä leikkauksesta, jonka jälkeen saimme paperilla ohjeet leikkauksen tekemiseen. Leikkausmallin nimi oli Evan.




Hius kammattiin siten, että se sai luonnollisesti laskeutua omalle kohdalleen. Sen jälkeen leikattiin linja nenältä niskaan kamman alta.



Seuraavaksi otettiin hevosenkengän muotoinen osio. Taakse niskaan leikattiin pystysuuntainen mittapituus ja porrastettiin liikkuvalla mittapituudella takaosa sekä sivut. Tämän jälkeen päälliosa laskettiin alas.

Otsan alue, korvalta korvalle ositettiin appelsiinikuori -tekniikalla. Koska meitä on kehotettu miesten hiustenleikkauksissa käyttämään niin vähän kuin mahdollista klipsejä, niin pyörittelimme osiot 'patukoiksi'. Jokainen osio leikattiin yksitellen, eli mittapituus piti itse määritellä joka kerta.


Osiot leikattiin 90 asteen kulmassa, sormet siten, että ne olivat samassa linjassa jakauksen kanssa. Mittapituus otettiin hiusrajalta.


Leikkauksen jälkeen föönattiin käyttäen lapioharjaa. (Pituutta hiukseen jätettiin, jotta voimme käyttää mahdollisimman monipuolisesti päätä jatkossa)




sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Porrastusleikkaus asiakkaalle

Tällä viikolla tiistaina minulla oli ensimmäinen asiakas koulussa, leikkasin äitini hiukset. Alkulähtökohdasta en muistanut ottaa kuvaa, mutta tarkoitus oli leikata hiuksia muutama sentti lyhyemmäksi ja pitää sama malli hiuksissa.

Alkuositus tehtiin siten, että ensimäiseksi tein hevosenkenkäosituksen. Ositus tehtiin hieman alemmaksi kuin se yleensä tehdään, koska piti ottaa asiakkaan pyörre huomioon. Niskaositus tehtiin siten, että malli pitenee hieman eteenpäin. 

Niskaosa leikattiin säteittäin. Hius vedettiin ensin miltei 90 asteen kulmaan, josta sormet sitten käännettiin 45 asteen kulmaan. Seuraava osio, joka on kuvassa nostettu pienellä metallisella pinnillä ylös, laskettiin alas ja yhdistettiin ensin leikattuun osaan.



Ennen leikkausta.
Leikkauksen jälkeen.
 


 Seuraavaksi yhdistettiin sivuosat takaosaan. Pituutta sivuosiin piti jättää sen verran, että ne saa laitettua korvan taakse, siten että ne pysyvät siellä.


Etuhiukset leikattiin hieman vinoon siten, että niiden lyhyin kohta on suurinpiirtein oikean kulmakarvan korkeimman kohdan kohdalla. 



Lopputulos föönauksen ja laiton jälkeen.









Latvojentasaus pitkään hiukseen

Saimme muutama viikko sitten kaksi uutta harjoituspäätä: pitkähiuksisen naispään sekä parrallisen miespään. Olemme tehneet niihin jo muutamia leikkauksia, tässä muutama kuva tekemästämme leikkauksesta naispäähän.

Aikamoinen parta :D





Tässä alkutilanne. Leikkauksen tarkoituksena on saada huonot hiukset latvasta pois.



Laitoimme paperia harjoituspään ympärille kuvaamaan hartioita/selkää, jotta osaisimme leikata oikeassa kohdassa. Keskimmäinen kuva alkuosituksesta. Latvoista tulee heti paremman näköiset ja tuntuiset.



 Leikkauksen edetessä osiot otettiin siten, että ne menivät eteen asti. Kaikki hiukset, myös sivuilta, kammattiin taakse ja leikattiin.







sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Ensimmäiset asiakkaat



Leikkasin tänään mummoni sekä isäni hiukset. He saivat kunnian olla minun ihka ensimmäiset asiakkaani! Aluksi jännitti, mutta se meni nopeasti ohi.

Mummolle tein latvojen tasausleikkauksen. Se oli nopea ja helppo tehdä, sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Iskän hiuksien kanssa meni enemmän aikaa, koska emme ole koulussa vielä harjoitelleet paljoa miesten hiustenleikkausta. Loppujenlopuksi se meni myös hyvin. Korvalliset olivat mielestäni kuitenkin hankalin kohta kyseisessä leikkauksessa. Leikkasin iskän hiukset käyttämällä pääosin saksi-kampa tekniikkaa.

maanantai 15. syyskuuta 2014

Kikkuraa

Autoin viikonloppuna kaveria kiharoiden tekemisessä. Laitettiin tuollaiset jänskät papiljotit pyyhekuiviin hiuksiin hänelle ja annettiin niiden olla yön yli päässä. Aamulla aukaistiin papiljotit ja tadaa, kiharat oli valmiit.





Ajatuksia ensimmäisestä jaksosta

 

 Kohta on ensimmäinen jakso hiusalan opiskelua takana. Paljon uusia asioita on tullut eteen sekä opittu, mutta vielä paljon kaikkea edessä!

Leikkausharjoitukset ovat menneet minusta ihan hyvin. Joitakin asioita, kuten käsien asennot, pitää vielä treenata. Pitää vain rohkeasti luottaa itseensä ja antaa mennä, tuonnehan on tultu oppimaan! Tekemällä oppiminen on minulle parhain tapa, sitä oppii tuntemaan omat työtavat ja oikeat asennot. Opettajan ohjaustyyli on hyvä ja apua saa, kun sitä tarvitsee :)

Ala tuntuu omalta, mutta pitkät koulupäivät ovat olleet hieman väsyttäviä. Niihin on kuitenkin totuttava työelämää ajatellen ja töitä on tehtävä, jos haluaa menestyä alalla. Haluan kehittyä hyväksi parturi-kampaajaksi! Hyvä ryhmähenki sekä kavereiden tsemppaaminen ovat myös auttaneet selviämään pitkistä päivistä. Odotan jännityksellä ja innolla, mitä vielä eteen tupsahtaa!

torstai 4. syyskuuta 2014

Porrastus

Ollaan tehty koulussa viime ja tämän viikon aikana porrastusleikkaus harjoituspäähän. Se on minusta tähän asti opituista leikkauksista vaikein ja onnistui ihan ok. Kuvien laatu ei ole mistään parhaimmasta päästä.... :D

Alku ositusta

Leikkaus 45° kulmassa




Föönattu ja viimeistelty lopputulos



Kuvassa näkyy (huonosti tosin) myös porrastettu otsis.