maanantai 17. marraskuuta 2014

Tehtäviä värien merkityksistä





Tunteiden punainen

Symbolisoi rakkautta, tulta, rikosta ja syntiä. Punainen ruusu kuvastaa vahvaa rakkautta. Punainen on voiman, terveyden ja elinvoiman väri, mutta se voi tehdä levottomaksi. Sosiaaliset, rohkeat, aggressiviiset ja impulsiiviset ihmiset valitsevat usein lempivärikseen punaisen. Se kuvastaa päämäärätietoista luonnetta ja kunnianhimoa.

Punainen ja sininen olivat aikoinaan valtiaiden värejä, koska kirkkaat väriaineet olivat harvinaisia ja hankalia valmistaa.

Sininen - kuninkaiden ja jumalten väri

Symbolisoi avaruutta, taivasta ja vettä. Sininen on hillitty ja henkinen. Totuuden, uskollisuuden ja luotettavuuden väri. Sinisellä on levollinen ja rauhoittava vaikutus. Sinisestä pitävät ihmiset ovat kärsivällisiä, tunnollisia ja herkkiä.

Ennen uskottiin, että sininen väri suojaa pahoilta voimilta ja tuo onnea morsiamelle. 

Vihreä - uudistumisen väri

Vihreä on elämän, harmonian, tasapainon ja luonnon väri. Se symbolisoi toivoa, rauhallisuutta sekä uudistuksia. Vihreästä pitävät ihmiset ovat kilttejä ja vilpittömiä, vaatimattomia ja kärsivällisiä.

Vihreällä värillä on uskottu olevan parantavia voimia. Joissakin maissa apteekin merkki on vihreä risti.

Viisaan violetti 

Violettia pidetään taikureitten ja taiteilijoiden värinä. Se kuvaa viisautta, henkisyyttä, muutosta, mystiikkaa ja magiaa. Violetista pitävät ovat temperamenttisia taiteilijaluonteita, älykkäitä ja herkkiä. He haluavat olla erilaisia ja uniikkeja. 

Monissa kulttuureissa violetti on uskonnollisten johtajien väri. Esimerkiksi luterilaisen kirkon piispat käyttävät violettia väriä.

Oranssi - tulen ja auringon väri

Oranssi koetaan väreistä lämpimimpänä. Se on nuoruuden, voiman, pelottomuuden, uteliaisuuden ja levottomuuden väri. Se virkistää ja piristää mieltä sekä parantaa ruokahalua. Oranssin valitsevat ihmiset, jotka haluavat pitää hauskaa. He ovat luonteeltaan kilttejä mutta myös dramaattisia.

Oranssin värisiä ovat postilaatikot, monet pelastus- sekä turvavälineet, tunnetut suomalaiset sakset ja Amerikassa vankien vaatteet. 





Mistä väreistä erityisesti pidät/et pidä?

Lempivärini on aina ollut sininen, pidän paljon eri sinisen sävyistä. Pidän myös oranssista ja vaaleanvihreästä (ensimmäiset hiirenkorvat keväällä puissa) paljon. Beige on taas väri, josta en kovasti pidä.

Millä perusteella valitset vaatteidesi värin?

Suurinosa vaatteistani liikkuu musta-harmaa-tummansininen-valkoinen -akselilla, mutta löytyy seasta myös väripilkkuja: punainen, oranssi, violetti, keltainen. Vaatteiden värit valitsen sillä perusteella, miltä ne näyttävät ja tuntuvat päällä.



 
Värianalyysiä itselle lyhyesti

Voisin olla vuodenajalta viileä kesä. Hiukseni ovat omalta väriltään 7-8 tummuusasteiset ja silmäni ovat vihreänruskeat. 

Huulipunan värit kesä-tyypille: vaalea tai keskitumma pinkki/roosa. Poskipuna: roosa tai pinkki. Värejä, jotka käyvät kesä-tyypille: Pehmeät siniset, roosa ruskea, laivastonsinine, roosa pinkki, laventeli ja luumu. Korut hopeaa, valkokultaa.

tiistai 11. marraskuuta 2014

Isänpäivälahja

Viime sunnuntaina leikkasin iskän hiukset (hyvä isänpäivälahja!). Hiukset olivat päässeet kasvamaan aika pitkiksi, joten ne kaipasivat aikalailla siistimistä. Sivut ja takaaosan leikkasin aika lyhyeksi, päälle jätin vähän enemmän pituutta. Korvallisten leikkaaminen tuotti jonkun verran vaikeuksia, mutta siitäkin selvisin lopulta kunnialla. Käytin saksi-kampa -tekniikkaa leikkaamiseen.





sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Työssäoppimassa

Tiistai 28.10

Aloitin tänään harjoittelun parturi-kampaamo Groove Stylessä, Mikkelissä. Jännitin tooooosi paljon harjoittelun alkamista, osaisinko tehdä siellä yhtään mitään, olisinko vain tiellä siellä. Ihan ensimmäiseksi pääsin siellä tutustumaan varausjärjestelmään. Minulle näytettiin, miten pitää toimia, kun asiakas soittaa/tulee sisään. Seurailin vierestä, kuinka yksi työntekijöistä, Oona, toimi varausten kanssa.

Päivä oli aika rauhallinen, sain tutustua rauhassa paikkoihin siellä. Lakaisin leikatut hiukset lattialta asiakkaiden jälkeen, pesin värikuppeja, siveltimiä sekä kampoja ja laitoin puhtaat pyykit kuivumaan. Päivän jälkeen kotiin päästyäni olin todella väsynyt, jalat olivat kipeät seisomisesta.

Keskiviikko 29.10

Aloitin päiväni viikkaamalla puhtaat pyyhkeet ja viemällä ne paikalleen pesupaikkojen luokse. Sen jälkeen laittelin tiskikaapista puhtaat värikupit, siveltimet ja kammat paikoilleen. Lattian lakaisua, tiskaamista, pyykkien lattoa pitkin päivää oli ohjelmassa.

Pääsin myös auttamaan yhtä työntekijää, Lauraa, hoidon levittämisessä asiakkaan hiuksiin. Hoitoaine levitettiin siten, että sitä ei laitettu vasta värjkättyyn tyveen. Kuitenkaan hoitoainetta ei läträtty, sitä levitettiin sen verran että kädellä tunsi, että hoitoainetta oli hiuksissa. Levittämisen jälkeen hiukset kuivattiinja ne suoristettiin (en tajunnut kysyä, miksi näin tehtiin) ja vasta tämän jälkeen hoitoaine pestiin pois.



Torstai 30.10

Tänään seuranani oli kaksi muuta opsikelijaa. He olivat kolmannen vuoden opiskelijoita Esedusta (Etelä-Savon ammattiopisto). Pakkasin heidän kanssaan joitakin tavaroita viikonlopun remontin takia jo pois tieltä. Lisäksi autoin heitä teippipidennysten huollossa. Vanhat teipit piti poistaa ja tämän jälkeen pidennykset piti pestä ja kuivata. Laitoimme myös uudet teipit valmiiksi paikalleen, jonka jälkeen Grooven työntekijä laittoi asiakkaalle huoltamamme pidennykset.

Laura harjoitteli tekemään halloween aiheista meikkiä ensin toiselle Esedun opiskelijalle ja myöhemmin myös miä pääsin olemaan malli. Oli mielenkiintoista päästä seuraamaan maskeerausta ja olemaan malli.



Perjantai 31.10

Tänään oli selvästi vilkkain päivä tällä viikolla. Sai olla tiskaamassa värikuppeja ja muita välineitä paljon enemmän. Kuitenkin pääsin olemaan mallina (harjoituskappaleena) kolmannen vuoden opiskelijoille ripsien ja kulmien värjäyksessä. He myös nyppivät kulmani.

Ennen
Jälkeen 


Tunnelmat ensimmäisen viikon jälkeen ovat hyvät, hiukan väsyneet. Lähes joka päivä on päässyt kokemaan jotakin uutta. Päivät ovat menneet suht nopeasti, kun oli hiljaisempia hetkiä, meinasi olla tekemisen puutetta. Olin todella yllättynyt kuinka paljon miehiä kävi leikkauttamassa hiuksiaan.


Maanantai 3.11

Kampaamo oli tänään koko päivän kiinni ja meillä oli siivouspäivä viikonlopun remontin takia. Osaan liikkeeseen laitettiin uusi laminaattilattia, jonka takia pölyä ja muuta roskaa oli kiitettävästi. Siivotessa paikkoja menikin oikeastaan koko päivä. Vastasin puhelimeen ensimmäisen kerran harjoittelun aikana. Jännitin todella paljon puhelimeen vastaamista, mutta oikeastaan turhaan. Osasin ihan hyvin käyttää ajanvaraus-ohjelmaa.

Tiistai 4.11

Tänään oli oikein vilskepäivä, koska seuranamme oli kaksi Matrixin kouluttajaa sekä liuta hiusmalleja, jotka valmistautuivat illalla olevaan Matrixin Graffiti Nation -näytökseen/koulutukseen. Oli todella hienoa ja mahtavaa päästä seuraamaan heidän työskentelyään. 



Pääsin myös auttamaan heitä yhden mallin kampauksen teossa. Mallin hiuksiin oli tehty V-muotoinen ositus siten, että se alkoi ohimoilta ja jatkui takaraivolle. Loput hiukset oli ponnarilla. Ponnarilla olevista hiuksista otin pienen osion kerrallaan ja tein sillä siksakkia hengettömän ympärille. Kun hiusosio oli kierretty hengettömän ympärille, sitä painettiin suoristusraudalla. Näin tehtiin koko ponnarille. Kun sitten illalla näytöksessä hengettömät purettiin pois, hiuksista tuli todella kiharat, suorastaan oikein afro. Matrixin näytös/koulutus oli mielenkiintoinen, vaikka en vielä tajunnut paljoa väreistä ja niiden sekoittamisesta.

(Eilinen puhelimeen vastaaminen tuli kummittelemaan viime yönä uneen  :D)

Keskiviikko 5.11

Päivä meni oikeastaan putsaamalla kynsilakkoja ja muita kynsienlaitto tarvikkeita. Geelilakkapullot olivat todella tahmeita ja vaikeita putsata. Pyykkäystä, tiskausta, lattian lakaisemista kuten muina päivinäkin. Pääsin myös sekoittamaan vaalennusainetta ja foliopaloja valmiiksi repimään.

Torstai 6.11

Tänään taas kolmannen vuoden opiskelijat olivat myös paikalla. Oli hiljaisempi päivä, joten tein toiselle opiskelijalle hoidon.

Hoito oli Keraste Reflection -sarjan Chroma Riche: pehmeyttä ja kiiltoa antava hoitoaine huonokuntoisille värikäsitellyille tai raidoitetuille hiuksille. Hänen hiukset olivat vaaleat/hieman harmaan hopeiset, latvoista hieman kuivahkot ja vaurioituneet. Pesin ensiksi hänen hiuksensa silver shampoolla ja sen jälkeen levitin hoitoaineen. Hoitoainetta levitettiin 1-2 mitallista pyyhekuiviin hiuksiin. Sen annettiin vaikuttaa 5-10 minuuttia. Vaikutusajan aikana annoin rentouttavaa hierontaa asiakkaalleni. Tämän jälkeen hiukset huudeltiin hyvin. Föönauksen jälkeen hiukset olivat pehmeät ja kiiltävät.  



Seurasin myös kuinka tyviväri levitetään ja kuinka permanenttia tehdään. Tyvivärin levittäminen kävi kuten haudehoitoaineen levittäminen.

Perjantai 7.11

Viimeinen päivä harjoittelussa. Päivä meni nopeasti perushommia tehdessä: siivoillessa, tiskaillessa... Sain myös tänään auttaa sekoittamalla vaalennusainetta. Tein myös kevytväri inventaariota, laskin kuinka paljon niitä on millilitroissa. Seurasin myös kuinka toinen kolmannen vuoden opiskelija suunnitteli asiakkaan kanssa hiusten värjäämistä, kuinka hän valitsi ja sekoitti värit sekä alkoi levittämään väriä.



Työssäoppimisjakso meni ihan hyvin. Oli mahtavaa päästä tutustumaan ja seuraamaan hiusalan yrityksen päivittäistä menoa. Oli kiireisempiä päiviä, mutta myös hiljaisempia. Asiakkaita kävi laidasta laitaan: pienistä ja vilkkaista lapsista vanhempiin rouviin ja herroihin, oli lyhyttä, pitkää, suoraa ja kiharaa hiusta. Jokaisessa päivässä oli jotain samaa ja kuitenkin erilaista. Jännitin top-jaksoa todella paljon, koska olen kummiskin aloittanut opiskelut vasta tänä syksynä. Onneksi jakso oli vain kahden viikon rupeama, koska jos jakso olisi ollut pidempi, olisi ehkä ruvennut tylsistyttämään, että ei päässyt käsiksi parempiin hommiin. Olisin ehkä mieluummin mennyt keväällä harjoitteluun, jolloin olisi enemmän tietoa ja taitoa tehdä asioita.




tiistai 21. lokakuuta 2014

Itsenäinen koulutehtävä

Tämä blogipostaus on, kuten otsikko jo sanoo, itsenäinen koulutehtävä, jossa piti käsitellä ihoa sekä hiuksia ja tehdä haudehoito ja kuvata se. Tavoitteenani oli tehdä tästä tehtävästä sellainen, että se olisi mukava ja helposti luettavissa oleva ja ettei mielenkiinto lukea tätä lopahda heti. Antoisia lukuhetkiä :)

Iho

Iho on ihmisen suurin elin ja sen tehtävänä on suojata kehoamme. Iho säätelee elintoimintojamme ja eritystä, se tuottaa ja erittää sekä hikeä että talia, korjaa vaurioita, vastaanottaa, aistii ja välittää tietoa.

Iho koostuu kolmesta eri kerroksesta. Epidermis eli orvaskesi on ihon päällimmäinen kerros eikä sisällä lainkaan veri- tai imusuonia. Seuraava kerros on dermis eli verinahka. Se sisältää paljon veri- ja imusuonia sekä hermoja. Alimmainen ihon kerros on nimeltään subkutis, joka on ihonalainen rasvakudos. Se liittää ihon pintakerrokset  sen alla oleviin kudoksiin, lihaksiin, rustoihin ja luihin. Epidermiksen tehtävä on suojata elimistöä mekaanisesti, fysikaalisesti, kemiallisesti sekä mikrobiologisesti. Dermis toimii sekä vesivarastona että mekaanisena suojana, kun taas ihon alin kerros, subkutis, pehmentää iskuja, toimii rasvavarastona ja lämpöeristeenä.

Hiuspohjan epidermis, ihon päällimmäinen osa, on normaalia paksumpi, koska siinä on enemmän pintasoluja. Hilseily eli kiihtynyt solujen tuotanto hiuspohjassa on epätasapainotila, joka ilmenee ihon pinnalla näkyvänä hilseilynä kuolleen pintasolukon kasaantuessa. Hilseily voi johtua monesta ei tekijästä: hormonitoiminnasta, ravitsemuksesta, sään vaihteluista tai väärästä kotihoidosta. Siihen vaikuttavat myös liian usein toistuva hiuspohjan pesu taikka kuivattava pesutuote.


Hiukset

Hius on muodostunut keratiinista, sarveistuneista, kuolleista soluista. Hiuksen elävä osa on ihon alla. Hiuskarva muodostuu ja kasvaa karvatupessa. Karvatuppi on kalvojen muodostama pussi, johon talirauhanen ja karvankohottajalihas ovat kiinnittyneinä. Karvatupen alaosaa kutsutaan hiusnystyksi, josta hius syntyy. Hiusnysty tuottaa koko ajan uutta solukkoa, joka työntää jakaantuvaa solukkoa ylöspäin hiussipuliin, jossa karva alkaa syntyä.

Hiusten kasvussa on kolme eri vaihetta, joiden aikana hius syntyy, kasvaa, lopettaa kasvunsa ja lopulta irtoaa hiuspohjasta. Hiukset eivät irtoa kausittain, vaikka siltä saattaakin joskus tuntua, vaan hiuksia irtoaa tasaisesti ympäri vuoden.

Ensimmäinen vaihe on kasvuvaihe, joka kestää noin 2-6 vuotta.  Hiuskarva muodostuu sekä kasvaa karvatupen suojaamana. Solut jakaantuvat ja työntävät keranisoituvia soluja karvatupessa ylöspäin. Uusi hius kasvaa kuukaudessa noin sentin verran. 85-90 prosenttia hiuksista on normaalisti kasvuvaiheessa. Toinen vaihe hiuksen kasvussa on siirtymävaihe, joka kestää noin kaksi viikkoa. Välivaiheen aikana hiuksen kasvu loppuu. Hius ei vielä kuitenkaan irtoa ilman mekaanista rasitusta. Prosentin verran hiuksista on tässä vaiheessa. Kolmas eli viimeinen vaihe on lepovaihe. Se kestää 2-4 kuukautta ja sen aikana hius irtoaa hiuspohjasta. Lepovaiheessa on yhtäaikaisesti noin 10-15 prosenttia hiuksista.

Jokaisen ihmisen hiukset ovat erilaiset ominaisuuksiltaan. Hiusten kasvun määrä, nopeus, muoto, laatu sekä koko vaihtelevat yksilöittäin. Kuitenkin hiuskuiduissa on joitakin yleisesti määriteltäviä eroavaisuuksia, joiden mukaan ihmiset voidaan jaotella etnisiin ryhmiin, joita on kolme. Valkoiseen eli kaukasialaiseen ryhmään kuuluvat valkoihoiset eurooppalaiset, keltaiseen eli mongoloidiseen ryhmään kuuluvat kiinalaiset, japanilaiset, eskimot sekä intiaanit ja mustaan eli negroidiseen ryhmään kuuluvat musta- ja tummaihoiset. Näistä ryhmistä kaukasialaisten hiuslaatu vaihtelee keskenään eniten. Skandinaavien hiukset ovat ohuemmat, väriltään vaaleammat ja herkemmät käsittelyille kuin esimerkiksi eteläeurooppalaisten ihmisten. Kaukasialainen hius voi vaihdella suorasta kiharaan, vaaleasta mustaan.  Mongoloidisen ryhmän hiuslaatu on taas suora, musta, paksu sekä vastustuskykyinen. Lisäksi heillä kasvaa näistä ryhmistä nopeimmin hiukset. Negroidinen hiuslaatu on ohuempi kuin mongoloidinen, mutta se on spiraalimaisen kihara. Väriltään hius vaihtelee ruskeasta mustaan.


Shampoo ja hoitoaine

Peruskoostumukseltaan shampoon ainesosat voidaan jakaa kahteen eri ryhmään: puhdistus- ja hoitotehoon vaikuttaviin ainesosiin ja teknisiin ominaisuuksiin vaikuttaviin ainesosiin kuten tuotteen tuoksu ja väri. Puhdistus- ja hoitoteho ainesosa ryhmään kuuluu liuottimet, pesevät sekä hoitavat ainesosat. Teknisien ominaisuuksien ainesosaryhmään kuuluu taas kiiltoa antavat ainesosat, sakeuttamisaineet, vaahdon stabilointiaineet, tuotteen ulkonäköä parantavat ainesosat, säilöntäaineet, hajusteet ja väriaineet. Shampoon suurin ainesosa on vesi, jonka tehtävän on toimia liuottimena, johon kaikki muut ainesosat on sekoitettu. Hoitoaineen peruskoostumukseen taas kuuluu liuotin, emulgaattori, hoitavat ainesosat sekä tekniset ainesosat.

Oikean shampoon ja hoitoaineen valinta ei ole aina helppoa, käytettävät tuotteet valitaan yleensä hiuksen ja hiuspohjan kunnon että laadun mukaan. Kuitenkin pääperiaate on hiusten puhdistustarpeen määrittely. Shampoot jaetaan neljään eri ryhmään puhdistustehonsa mukaan, jotka ovat hoitoshampoot, yleisshampoot, syväpuhdistavat shampoot ja erikoisshampoot. Hoitoshmpoissa on miedoin pesuteho ja ne on tarkoitettu rakenteeltaan vaurioituneille hiuksille. Kun taas erikoisshampoissa on voimakkain pesuteho, ne on tarkoitettu erilaisiin hiuspohjanongelmiin esimerkiksi hiuspohjan voimakkaaseen rasvoittumiseen tai hilseilyyn. Yleisshampoot ovat terveelle, normaalille hiukselle ja hiuspohjalle ja syväpuhdistavat shampoot ovat voimakasta puhdistustehoa tarvitseville hiuksille ja hiuspohjalle.

Hiusten vaurioita, kuten hiusten kuivumista, kiillottomuutta, rakennevaurioita, sähköistymistä, pyritään korjaamaan käyttämällä hoitoainetta shampoon jälkeen. Hiukset voivat olla luonnostaan kuivat tai ne ovat runsaiden käsittelyjen takia kuivat. Erilainen hiusten käsittely tekee myös hiuksista kiillottomat. Rakenteeltaan vaurioituneet hiukset ovat tyvestä usein hyväkuntoiset, mutta latvasta ne ovat karheat ja kiillottomat, ne takkuuntuvat, katkeilevat ja haaroittuvat helposti. Nämä asiat johtuvat mekaanisesta ja kemiallisesta käsittelystä.


Koululla käytettävät tuotesarjat

Koulullamme käytettäviä tuotesarjoja ovat Goldwell Dualsenses ja Sim Dermasyd ja 4System.

Goldwellin Dualsenses sarjasta löytyy tuotteita monenlaisille hiuslaaduille: normaaleille ja hennoille värjätyille hiuksille, paksuille ja karheille värjätyille hiuksille, vaurioituneille ja rasittuneille hiuksille, volyymia ja rakennetta kaipaaville hiuksille, taipuisille ja kiharille hiuksille, huispohjan ongelmista kärsiville, UV-säteilylle altistuneille hiuksille, sähköisille hiuksille, vaaleille ja raidoitetuille hiuksille sekä tuotteita miehille. 

Sim Dermasydistä  ja 4Systemistä löytyy tuotteita normaaleille ja rasvoittuneille hiuksille, värikäsitellyille ja kuiville hiuksille, kaikille hiustyypeille, rasvoittuville hiusksille, kuiville ja vaurioituneille hiusksille, hennoille ja helposti rasvoittuville hiuskille sekä värjätyille hiuksille.


Haudehoito asiakkaalle

Teimme koulussa ensimmäisen vuoden kosmentologiopiskelijoille haudehoidon. Sain asiakkaakseni hollantilaisen vaihto-oppilaan. Jännitin hoidon tekemistä, sillä englanninkielentaitoni ei ole hyvä.

Asiakkaani hiukset olivat todella paksut ja luonnonkiharaan taipuvat. Hiukset olivat hyväkuntoiset, latvat hieman kuivat ja hiuspohja oli joistakin kohtaa hieman kuiva ja hilseilevä. Hiuksen ja hiuspohjan kunnon takia valitsin haudehoitoaineeksi Aloe Vera -hoidon, joka hoitaa hieman enemmän hiuspohjaa.

Hiukset ennen hoitoa.

Hiustenpesussa käytettiin syväpuhdistavaa shampoota, sillä saatiin hiuksessa olevat muotoilutuotteet ja lika hyvin pois. Pesun jälkeen hiukset selvittyivät yllätyksekseni aika hyvin, vaikka hiukset olivat paksut ja kiharaiset.



Ennen hoitoaineen levittämistä, päähän tehtiin ristipääjako eli otsalta niskaan jakaus ja korvalta korvalle jakaus. Hoitoaine levitettiin ensiksi jakausten kohdille, jotta aine pääsee jo vaikuttamaan hiuspojaan niiltä osin ja siksi, että jakaukset pysyvät paremmin kohdillaan. Tämän jälkeen hoitoainetta levitettiin hiuksen latvoihin. Sitten aloitettiin levittämään hoitoainetta sentin osioissa ensin takaosiohin  ja sitten eteen.


Hoitoaineen levittämisen jälkeen asikkaalle annettiin rentouttavaa päähierontaa. Hieronta aloitettiin sivelyhieronnalla, otsalta niskaan ja ohimoilta niskaan ja takaisin. Sitä toistettiin muutaman kerran. Sen jälkeen aloitettiin kitkahieronta. Ensin ohimot, otsaosa, sivuosat, takaosa ja pään keskiosat. Jokainen kohta hierotaan pyörivin liikkein muutaman kerran. Hieronta lopetettiin sivelyhierontaan. Hierottaessa esimerkiksi pään oikeaa puolta, pään vasempaa puolta tuetaan vasemmalla kädellä ja otsaosaa hierottaessa päätä tuetaan taas takaraivosta jne. Hieronnan jälkeen asetettiin lämpökone kymmeneksi minuutiksi vielä vaikuttamaan.



Lämpökoneen jälkeen hiukset huuhdeltiin haudehoitoaineesta ja föönattiin lapioharjaa käyttäen. Jännitti hiukan kuinka kauan föönamisessa kestää, kun hiukset olivat todella paksut. Hiukset kuivuivat kuitenkin yllättävän nopeasti. Lopputuloksena hiuksesta tuli pehmeä ja kiiltävä. Asiakas oli hyvin tyytyväinen hoitoon.




Itsearviointia

Hoidon tekeminen onnistui todella hyvin. Mitään ongelmia työn toteutuksessa ei ollut. Aikataulussakin pysyin hyvin, vaikka alussa jännitin miten kauan aikaa menee, kun asiakkaani hiukset olivat paksut. Keskustelu asiakkaan kanssa jäi aika niukaksi. Minun pitäisi petrata englannin puhumista todella paljon. Asiakas tykkäsi hoidosta paljon ja oli tyytyväinen. Tämä oli hänelle ensimmäinen haudehoito. Päähieronnan tekemistä pitää vielä harjoitella jonkun verran. Sitä tehtäessä meinasi unohtua hierontajärjestys ja joissakin kohdissa meinasi hieronnan rytmi kiihtyä liikaa.





Lähteet: 

Hiukset - Leikkaaminen, kampaaminen ja kosmeettinnen hoitaminen (Taina Luoma - Marjo Oksman, WSOYpro)
http://fi.goldwell.com/products/care/dualsenses/
http://sim.fi/fi-tuotteet


keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Miesten hiustenleikkaus

Tämä kyseinen leikkaus miespäähän on ensimmäisiä miesten hiustenleikkauksia mitä ollaan tehty koulussa. Teimme tämän leikkauksen jokin aika sitten.

Katsoimme ensiksi videon tästä leikkauksesta, jonka jälkeen saimme paperilla ohjeet leikkauksen tekemiseen. Leikkausmallin nimi oli Evan.




Hius kammattiin siten, että se sai luonnollisesti laskeutua omalle kohdalleen. Sen jälkeen leikattiin linja nenältä niskaan kamman alta.



Seuraavaksi otettiin hevosenkengän muotoinen osio. Taakse niskaan leikattiin pystysuuntainen mittapituus ja porrastettiin liikkuvalla mittapituudella takaosa sekä sivut. Tämän jälkeen päälliosa laskettiin alas.

Otsan alue, korvalta korvalle ositettiin appelsiinikuori -tekniikalla. Koska meitä on kehotettu miesten hiustenleikkauksissa käyttämään niin vähän kuin mahdollista klipsejä, niin pyörittelimme osiot 'patukoiksi'. Jokainen osio leikattiin yksitellen, eli mittapituus piti itse määritellä joka kerta.


Osiot leikattiin 90 asteen kulmassa, sormet siten, että ne olivat samassa linjassa jakauksen kanssa. Mittapituus otettiin hiusrajalta.


Leikkauksen jälkeen föönattiin käyttäen lapioharjaa. (Pituutta hiukseen jätettiin, jotta voimme käyttää mahdollisimman monipuolisesti päätä jatkossa)




sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Porrastusleikkaus asiakkaalle

Tällä viikolla tiistaina minulla oli ensimmäinen asiakas koulussa, leikkasin äitini hiukset. Alkulähtökohdasta en muistanut ottaa kuvaa, mutta tarkoitus oli leikata hiuksia muutama sentti lyhyemmäksi ja pitää sama malli hiuksissa.

Alkuositus tehtiin siten, että ensimäiseksi tein hevosenkenkäosituksen. Ositus tehtiin hieman alemmaksi kuin se yleensä tehdään, koska piti ottaa asiakkaan pyörre huomioon. Niskaositus tehtiin siten, että malli pitenee hieman eteenpäin. 

Niskaosa leikattiin säteittäin. Hius vedettiin ensin miltei 90 asteen kulmaan, josta sormet sitten käännettiin 45 asteen kulmaan. Seuraava osio, joka on kuvassa nostettu pienellä metallisella pinnillä ylös, laskettiin alas ja yhdistettiin ensin leikattuun osaan.



Ennen leikkausta.
Leikkauksen jälkeen.
 


 Seuraavaksi yhdistettiin sivuosat takaosaan. Pituutta sivuosiin piti jättää sen verran, että ne saa laitettua korvan taakse, siten että ne pysyvät siellä.


Etuhiukset leikattiin hieman vinoon siten, että niiden lyhyin kohta on suurinpiirtein oikean kulmakarvan korkeimman kohdan kohdalla. 



Lopputulos föönauksen ja laiton jälkeen.









Latvojentasaus pitkään hiukseen

Saimme muutama viikko sitten kaksi uutta harjoituspäätä: pitkähiuksisen naispään sekä parrallisen miespään. Olemme tehneet niihin jo muutamia leikkauksia, tässä muutama kuva tekemästämme leikkauksesta naispäähän.

Aikamoinen parta :D





Tässä alkutilanne. Leikkauksen tarkoituksena on saada huonot hiukset latvasta pois.



Laitoimme paperia harjoituspään ympärille kuvaamaan hartioita/selkää, jotta osaisimme leikata oikeassa kohdassa. Keskimmäinen kuva alkuosituksesta. Latvoista tulee heti paremman näköiset ja tuntuiset.



 Leikkauksen edetessä osiot otettiin siten, että ne menivät eteen asti. Kaikki hiukset, myös sivuilta, kammattiin taakse ja leikattiin.